Foto:

Ingezonden brief: Qbuzz wint Designprijs

  Ingezonden

door Ad Tromp (raadslid PAB)

"QBuzz wint designprijs, maar ik had liever een vervoersprijs gezien. In Papendrecht kijken inwoners wat het busvervoer ook naar de lokale politiek maar de rol die wij als politiek en dus ook gemeente daarbijhebben is echt klein en niet formeel ; de provincie bepaalt ! Wij geven een zienswijze aan de provincie en dan maar hopen, maar ja bij de marktwerking is hetveelal de goedkoopste met het mooiste verhaal die wint"

Het management van Q Buzz viert een feestje maar laten ze een beetje bescheiden blijven. Er is nog veel te doen.

Qbuzz nam in december het openbaar vervoer in de Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem over van Arriva. Daarbij veranderde ook het uiterlijk van de bussen rigoureus én voerde de nieuwe vervoerder aparte namen en kleuren in voor de verschillende lijnen. "We zijn bijzonder trots op dit resultaat en onze mooie bussen. Het is een simpel, helder en makkelijk te onthouden systeem waardoor je als reiziger als het ware met verschillende kleuren kunt reizen.''

Een internationale prijs nog wel voor deze Nederlandse onderneming maar volledig in handen van de Italiaanse overheid! De aandelen Qbuzz zijn in 2017 voor 100% overgenomen door de Italiaanse vervoerder BusItalia, dat volledig in handen van de Italiaanse staat is. Ja ook vervoer is een verdienmodel geworden.

Ja en wij doen nu eenmaal aan marktwerking in Nederland dus ook op vervoer. Dus aanbesteden. Uit drie partijen ( QBuzz, EBS en Arriva) kwam dus QBuzz met haar ambitieuze vervoersplan. In de huidige tijd van bereikbaarheid is vervoer cruciaal in de mobiliteit maar ook inzake klimaat en milieu. Mensen zoveel mogelijk in (electrische) bus en trein te krijgen in plaats van in de auto op ons overvolle wegen. Maar de laatste tijd zie ik in de Drechtsteden en zeker in Papendrecht wel erg veel lege bussen. Straks zien als de vakanties achter de rug zijn. Heeft men zich van QBuzz afgekeerd?

Marktwerking zien dit we ook elders (denk aan de zorg en energie). Op vele terreinen heeft de overheid nu eenmaal een stap teruggedaan. Marktwerking en dan zou het beter worden en zelfs goedkoper. Een liberale gedachte die zeker op deze terreinen toch wel het tegendeel bewijst. En zeker als je als partij ook portefeuillehouder bent. Maar wat is er nu van terecht gekomen van marktwerking naast vervoer ook in bijvoorbeeld de zorg in onze regio. Werd het allemaal beter en goedkoper? Nu is Rivas weer weg bij de jeugdgezondheidszorg en komt Careyn. We zullen zien.

QBuzz is dus de nieuwe concessie houder voor de komende jaren en daar zullen we het mee moeten doen. Maar wat het vervoersaanbod, dus lijnen betreft heeft deze onderneming in de Drechtsteden, Molenlanden en Gorinchem nog niet de handen op elkaar gekregen van de reiziger. En daar zou het toch om moeten gaan. Dus QBuzz geen stilstaande en of niet-rijdende bussen de komende tijd, door wat voor oorzaak dan ook.

Klikt de website aan van QBuzz en je duizelt van deze onderneming van al die superlatieven: "Wat je bestemming ook is, welk vervoermiddel je ook kiest, op jouw reis heb jij het stuur in handen. Wij zijn Qbuzz. Wij zijn jouw co-piloot van deur tot deur. Van het moment dat je overweegt op pad te gaan tot aan het bereiken van je bestemming, zorgen wij dat je controle hebt over je reis, zonder gedoe." "Wij gaan voor een 10" en "Als ambitieuze en innovatieve kwaliteitsspeler in de Nederlandse regionale mobiliteitsmarkt, streven wij naar de meest effectieve en duurzame besteding van gemeenschapsgeld. Wij denken mee "etc. Wat vindt de buschauffeur er van zou ik zeggen.

Bij de aanbesteding werd door de provincie ZH gevraagd om een OV-netwerk met een stevige ruggengraat van snel en hoogwaardig bus-en treinverbindingen ( Merwede-Lingelijn)In de aanbesteding was er voor de vervoersbedrijven een mogelijkheid om het naar eigen inzicht in te vullen.

Nogmaals maar eens aangestipt; gemeenten hebben geen formele rol bij de aanbesteding, maar colleges en dus ook alle fracties mogen wel hun reactie geven op het ontwerp Programma van eisen, een zienswijze dus maar de provincie bepaalt uiteindelijk wat daarvan wordt overgenomen in het eisenpakket voor de aanbesteding. De Provincie bepaalt en dus de inwoner baalt.

Portefeuillehouder Floor Vermeulen ( VVD) was de verantwoordelijke gedeputeerde. En daar zitten wij dus nu mee in deze regio en Papendrecht. Want al het vervoer nagenoeg via de Burgemeester Keizerweg is wel een beetje kort door de bocht. En dat los je niet op met E Wheels. Het is er niet leuker op als je verder van de BK weg woont. Nee gewoon ook vervoer door de wijken. Goede lijnen naar Dordrecht en Rotterdam, want goed Openbaar Vervoer is een oplossing bij betere mobiliteit. Dus is het belangrijk hoe een provincie denkt en besluit. Er is na maanden een nieuw provinciebestuur maar of dat de komende jaren wat verandert als de portefeuillehouders hetzelfde blijven?

Er ligt nu ook daar een ambitieus programma met woorden als"nu de handen uit de mouwen" ! Ik zeg dan maar: "Wat heeft men dan de afgelopen jaren gedaan?"

Meer berichten