Column: Manieren om af te vallen

  Column
Foto:

Bovenaan het lijstje van goede voornemens in januari staat bij velen 'afvallen'. Maar hoe doe je dit nu: minder koolhydraten of vetarm eten, vasten of een aanpassing van je levensstijl? Regelmatig keert de hype over koolhydraatarm eten terug (Atkins, Montignac, South Beach, Dr. Frank, ketogeen dieet) en altijd draait het erom gewicht te verliezen door de hoeveelheid koolhydraten (drastisch) te beperken en meer vetten en eiwitten te eten.
Als je koolhydraten eet produceert je alvleesklier insuline om deze suikers op te nemen in de cellen. Door deze insulinepiek daalt je bloedsuikerspiegel snel, met als gevolg dat je na een paar uur opnieuw trek hebt. Zo ontstaat een sterk wisselende bloedsuikerspiegel en snaaigedrag. Door minder koolhydraten te eten blijft deze suikerspiegel stabieler.

Ook vetarm eten is populair. In de jaren 60 gingen Amerikanen massaal over op vetarme producten, maar het aantal mensen met overgewicht steeg! Dit komt dat omdat er vaak eenzijdig naar voedingsstoffen wordt gekeken. Een zakje Japanse notenmix bijvoorbeeld bevat nauwelijks vet, maar wel 59 suikerklontjes! Doordat vet verzadigt, eet je automatisch minder van een 'vetter' product. Vorige week heb ik het al gehad over periodiek vasten en de gezondheidsvoordelen hiervan. Onze maag, darmen, lever en alvleesklier worden door de hele dag te eten overbelast. Bovendien blijkt dat je minder tijd hebt om rotzooi te eten en je in totaal minder eet. Maar het gaat niet alleen om wat je níét eet, maar om wat je wel eet in de uren dat het mag. Stop je je dan alsnog vol met troep, heeft het weinig zin.

Wat blijkt uit onderzoek: wil je een blijvend gezond gewicht, stop dan met diëten en pas je leefstijl aan. Dat begint met vers en onbewerkt voedsel, roepen de deskundigen. En dat is nu precies wat we leren bij 'Get in Shape' ....


www.fitenfun.eu

Meer berichten