Foto:

Jolanda Faro: Honger

  Column

Iets waar je niet zo bij stilstaat, maar waar ik in mijn praktijk vaak mee geconfronteerd word: waarom eten we eigenlijk? Het meest voor de hand liggende antwoord is dan "omdat we honger hebben".

Nu is men erachter gekomen dat er verschillende "hongersignalen" zijn. Een ongezond voedingspatroon maakt ons niet alleen ziek, maar zorgt er ook voor dat we dit signaal regelmatig verkeerd interpreteren. Dit "hongersignaal" is er omdat je lichaam (of je geest) iets zoekt. Als het vindt wat het nodig heeft, verdwijnt het signaal en ontstaat er rust.

In de oertijd aten mensen veel meer waterrijke voeding. Vooral rauwe zee- en bladgroenten, die rijk zijn aan vocht en geen toegevoegd zout bevatten. Soms heb je dus eigenlijk geen honger, maar behoefte aan vocht. Een kop thee of een glas water kan dan al helpen.

We zijn er tegenwoordig aan gewend geraakt te eten als er iets te vieren valt. Maar ook in verdrietige situaties, als je kind gevallen is of met een begrafenis. We koppelen zo onbewust voeding aan deze emoties en gaan reflexmatig eten als we ons heel goed of heel slecht voelen. Het lichaam heeft dus eigenlijk geen behoefte aan voedsel, maar een emotionele behoefte. Beter om leren gaan met deze emoties helpt hierbij.

Veel mensen grijpen naar eten bij een energiedip of als men moeite heeft zich te concentreren. Bij deze bloedsuikerdaling ervaren de meesten een sterke behoefte aan snelle suikers als koek, snoep of frisdrank. Maar als het lichaam voornamelijk suikers als energiebron krijgt, houd je veel meer last van deze schommelingen in de bloedsuikerbalans. Vetten geven een veel stabielere bloedsuikerbalans.

De oplossing: eet minder bewerkte koolhydraten zoals brood, pasta, rijst en aardappelen, en eet meer gezonde eiwitten en vetten zoals eieren, noten, zaden, gevogelte en vis.

Ik wens iedereen een rustige zomer….

www.fitenfun.eu

Meer berichten