Foto:

Jolanda Faro: een gezond brein

  Column

Veel mensen koppelen gezonde voeding vooral aan een gezond gewicht, maar wist je dat gezonde voeding ook heel belangrijk is voor onze hersenen?

De hersenen gebruiken maar liefst twintig procent van onze energie. Wat we eten heeft effect op hoe gezond, alert en actief we zijn. We noemen dit neurovoeding.

Met voeding kun je niet je IQ laten stijgen, maar het helpt wel om mentaal beter te presteren.

Onze hersenen bestaan voor zo'n 60 procent uit vetten. Om je hersenen gezond te houden, heb je goede vetten nodig, met name omega 3-vetzuur. Dit bevordert de concentratie en het geheugen. Je vindt het bijvoorbeeld in vis, schaal- en schelpdieren en algen. In plantaardige oliën en boter zit vooral omega 6, waarvan we soms al teveel binnenkrijgen. Nog een voedingsstof die zorgt voor een goed geheugen is vitamine B1, dit vind je onder andere in graan- en vleesproducten.

Wat ook helpt is het eten van voldoende eieren, gerust elke dag één. Daar zit acetylcholine in, dit houdt de hersenen soepel en helpt bij een goede informatie uitwisseling in ons brein.

Uit onderzoek van diverse wetenschappers is gebleken dat het vaak eten van junkfood en bewerkt voedsel kan leiden tot chronische ontstekingen, die je gemoedstoestand kunnen beïnvloeden en zelfs tot een depressie kunnen leiden.

Wat het beste tijdstip is om te eten, daar bestaat geen gouden regel voor. De ene wetenschapper stelt dat niet eten ons brein scherp houdt. Dus heb je een belangrijke vergadering of examen, is het advies van tevoren niet te eten.

De ander vindt het ontbijt juist de belangrijkste maaltijd van de dag. Want sla je het ontbijt over, dan bestaat de kans dat je over de gehele dag genomen meer eet, wat weer leidt tot gewichtstoename.

Mijn advies: zorg goed voor jezelf en luister naar je lichaam!

www.fitenfun.eu

Meer berichten