Foto:

Jolanda Faro: eet meer vezels

  Column

Als we het over gezonde voeding hebben, gaat het meestal over koolhydraten, eiwitten, vetten, of calorieën. Maar een andere belangrijke voedingsstof wordt vaak vergeten. De voedingsstof die de kans op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten, diabetes, kanker en overgewicht vermindert: vezels!

Vezels vormen namelijk de belangrijkste brandstof voor de goede bacteriën in je darm. Deze bacteriën zorgen voor een goede darmflora, wat weer van groot belang is voor je spijsvertering, je stoelgang en je immuunsysteem. Simpel gezegd: als je goed voor die bacteriën zorgt, zorgen die bacteriën goed voor jou. Veel bewerkt voedsel brengt je darmflora uit balans, waardoor je de kans vergroot op het ontwikkelen van welvaartsziekten.

Vezels zijn er in vele verschillende soorten. Grofweg onderscheiden we oplosbare en onoplosbare vezels.

Oplosbare vezels worden in de dikke darm afgebroken door bacteriën. Ze dienen als voedsel voor 'goede' bacteriën in de darm, maar ook als voeding voor de darmcellen zelf. Daarmee zorgen ze ervoor dat ziekteverwekkers minder kans krijgen.

Niet-oplosbare voedingsvezels worden niet afgebroken door bacteriën. Ze blijven intact en kunnen vocht opnemen. Zo vergroten ze het volume van de ontlasting en houden deze soepel. Op deze manier dragen ze bij aan een goede stoelgang.

Vezels leveren geen calorieën, maar zorgen wel voor een langer gevuld gevoel. Dit is heel fijn als je aan het afslanken bent of op gewicht wilt blijven.

Bij vezels denken de meeste mensen aan volkoren brood, volkoren pasta en zilvervliesrijst. Maar wist je dat de meeste vezels zitten in …. groente!

Aan welke groentes moet je dan allemaal denken: andijvie, witlof, raapstelen, sla, pompoen en koolrabi. Maar ook broccoli, zoete aardappel, pastinaken, artisjokken en peulvruchten zitten er vol van.

En neem eens wat vaker groente bij je lunch, samen met een omelet of een kop soep.

Dus: wil je jouw gezondheid versterken? Eet meer vezels!

www.fitenfun.eu

Meer berichten