Foto:

Jolanda Faro: voeding is de basis

  Column

Iedereen weet inmiddels wel dat voeding de basis is voor een goede lichamelijke en geestelijke gezondheid. Groenten spelen hierin ook een belangrijke rol.

Een voedingspatroon met voldoende groente kan helpen bij een goede bloeddruk, een gezonde hoeveelheid cholesterol, het flexibel houden van de bloedvaten, onze botten beschermen en zorgen voor gezonde darmflora en dus een goed immuunsysteem.

Toch eten we volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek te weinig groente, dus minder dan de door het Voedingscentrum aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 250 gram. We weten het allemaal, maar veel mensen doen het niet. Enerzijds weten we niet hoe we dit in ons voedingspatroon moeten verwerken en anderzijds vinden we het lastig om het ook écht lekker te maken.

Hoe kun je er nu voor zorgen dat je toch voldoende binnen krijgt?

Beperk het eten van groente niet tot de avondmaaltijd. Denk aan stukjes komkommer of rauwe bloemkool als tussendoortje. In vrijwel elke supermarkt vind je tegenwoordig ook snoeptomaatjes en mini komkommertjes en paprika's, die je alleen nog maar hoeft te wassen (en op te eten natuurlijk).

Ook tijdens de lunch kun je zorgen voor extra groente: een salade is natuurlijk prima, maar ook wat komkommer, sla of tomaat op je boterham met kaas is lekker en gezond.

Steeds meer mensen eten ook al groente bij het ontbijt, in de vorm van smoothies. Deze kun je 's avonds vast maken, dan ben je 's ochtends ook zo klaar.

Niet alleen rauwe groenten zijn gezond. Als het rauwe er net even af is, worden de vitamines uit de groenten beter opgenomen in ons lichaam. Daarom is wokken ook zo gezond!

En als je een salade maakt, sla de olie in de dressing niet over. Deze zorgt voor een betere vertering van de rauwkost.

Maak een feestje van je groenten. Eet smakelijk!

www.fitenfun.eu

Meer berichten