Foto:

Jolanda Faro: eet gevarieerd en niet te veel

  Column

Heb jij soms ook het gevoel dat je de hele dag moe bent? Loop je voortdurend te gapen, vallen je ogen 's middags bijna dicht en wil je 's avonds alleen nog maar op de bank hangen?

Gedeeltelijk komt dat doordat we tegenwoordig altijd druk zijn. Door teveel stress die lang aanhoudt, kan er lichamelijke en geestelijke vermoeidheid optreden. Een andere oorzaak is het tekort aan bepaalde voedingsstoffen. Dat kan worden veroorzaakt door stress, ziekte, te weinig lichaamsbeweging of een ongezond eetpatroon. Maar wist je dat ook drinken enorm belangrijk is voor je energieniveau?

In het dagelijks leven krijgen we allerlei afvalstoffen binnen. Via onze voeding waaraan chemicaliën zijn toegevoegd, luchtverontreiniging, cosmetica met chemische stoffen, enz. Daarnaast maakt je lichaam ook zijn eigen afvalstoffen aan tijdens het verteren van voedsel en het vernieuwen van je cellen.

Zorg er daarom voor dat je voldoende vloeistoffen binnenkrijgt om al deze afvalstoffen af te voeren.

Dan bedoel ik uiteraard geen alcohol, want dat onttrekt weer water aan ons lichaam.

Mensen drinken vaak koffie omdat ze denken, dat ze daardoor goed wakker blijven en een energie boost krijgen. Cafeïne bootst echter stressreacties van het lichaam na, waardoor stress sterker wordt. Het drinken van teveel cafeïne, zorgt voor het afnemen van het vitamine B gehalte in het bloed en gebrek aan vitamine B zorgt voor vermoeidheid. Koffie drinken is geen probleem, maar houd het bij drie of vier kopjes per dag.

Ook allerlei dranken die veel suiker bevatten (zoals frisdranken en energy drankjes), kun je beter laten staan. Suiker geeft tijdelijk wel energie, maar een teveel aan suiker brengt het energiepeil juist weer omlaag. Je voelt je daarna nog vermoeider dan voorheen.

Eet gevarieerd en niet te veel en drink gewoon een glas water of thee, dat geeft je energie voor de hele dag!

www.fitenfun.eu

Meer berichten




Shopbox