Logo papendrechtsnieuwsblad.nl


Foto:

Jolanda Faro: Groente!

  Column

Jammer dat in veel restaurants de groente nog zo'n ondergeschikte rol speelt in het gerecht. Met een beetje geluk vind je een groene asperge en een slap tomaatje op je bord, maar dat is het dan ook. Afgezien van feit dat groenten lekker zijn, heb je ze ook nodig voor een goede gezondheid. Maar waarom eigenlijk, en hoeveel dan?

Het eten van voldoende groente is belangrijk. Het is voedzaam en biedt bescherming tegen verschillende ziektes, waaronder diabetes, obesitas, hartziekten en zelfs bepaalde vormen van kanker.

Groenten bevatten heel belangrijke voedingsstoffen. In het algemeen vormen groenten de belangrijkste bron van vezels, vitamines en mineralen. Ze bevatten weinig suiker, natrium en vet en sommige werken ook nog hydraterend vanwege het hoge gehalte aan water.

Er zitten ook veel antioxidanten in. Voedingspatronen met veel antioxidanten zijn vaak gelinkt aan vertraagde veroudering en minder ziekte.

Als je het resultaat van heel veel onderzoeken samenvat, komt het er op neer dat het dagelijks eten van minimaal 250 gram groente of een combinatie van 500 gram fruit en groente per dag, het risico op bijvoorbeeld hartziekten vermindert en je levensduur vergroot.

Maar het eten van groente kan je ook helpen af te vallen, of voorkomen dat je aankomt. Ze bevatten meestal weinig calorieën (behalve de zetmeelrijke groenten zoals mais en peulvruchten), terwijl ze wel veel ruimte in je maag innemen. Door de vele vezels zorgen ze voor een flinke verzadiging, waardoor het hongergevoel vermindert. Bovendien kunnen de vezels je bloedsuikerspiegel verlagen en je insuline gevoeligheid verbeteren. Dit zorgt dan weer voor een lager risico op diabetes type 2.

Eet je groente vooral vers (rauw, gewokt of even kort gekookt) en zoveel mogelijk de groenten van het seizoen. Goed voor de vitamines en je portemonnee!

www.fitenfun.eu

Meer berichten




Shopbox