Logo papendrechtsnieuwsblad.nl


Jolanda Faro: wandelen

  Column

Omdat het al wekenlang prachtig warm weer is, zijn we een aantal keer met de mensen van het "Fight to get Fit" programma gaan wandelen, in plaats van gezamenlijk binnen te sporten.

Wat doet stevig doorwandelen eigenlijk voor je geestelijke en lichamelijke gezondheid?

Neuropsycholoog Eric Scherder, hoogleraar aan de Vrije Universiteit, stelt dat wandelen de mens creatiever maakt. Ons cognitieve brein (verstand) wordt gedurende de hele dag belast: momenten van rust zijn er bijna niet, omdat ons werk en dagelijkse beslommeringen veel aandacht opeisen.

Met wandelen laat je die druk letterlijk van je af vallen. Je brein ontspant, waardoor je weer "ruimte" krijgt in je hoofd, je hoofd wordt "leeg". Voor iets waar je al de hele tijd over loopt te tobben, heb je dan ineens de oplossing.

Het vermindert ook eventuele stress. Je wordt rustiger en je vergroot je inlevingsvermogen.

Bovendien is wandelen in gezelschap een sociale bezigheid. Doordat je tijdens het wandelen naast elkaar loopt, in plaats van dat je bijvoorbeeld tegenover elkaar zit, praat je gemakkelijker over onderwerpen die je normaal niet zo snel aansnijdt.

Daarnaast zorgt wandelen voor meer alertheid. Je kent vast wel het moment 's avonds net na het eten. Je oogleden zakken langzaam naar beneden en het liefst zou je helemaal niets meer doen. Dit is een goed moment om even een straatje om te gaan of een wat langere wandeling te maken. Je dufheid is dan binnen een mum van tijd verdwenen!

Maar ook lichamelijk doet het natuurlijk iets met je. Je hart, longen, bloeddruk, cholesterol, botten, spieren, gewicht en geheugen, ze gaan er allemaal op vooruit. En niet te vergeten: je humeur wordt er beter van. Zeker als je altijd met iemand samen loopt.

En dat allemaal door heel simpel elke dag minstens een half uur te lopen!

www.fitenfun.eu

Reageer als eerste
Meer berichten


Shopbox