Logo papendrechtsnieuwsblad.nl


Jolanda Faro: Wat kun je nu het beste drinken?

  Column

Met de vorige groep 'Fight to get Fitters' komen we nog 1 keer in de 6 weken bij elkaar. We wegen, evalueren en sporten. En elke keer behandelen we een onderwerp ten aanzien van een gezonde levensstijl.

Zo kwam de vraag: hoeveel wat moet je eigenlijk drinken op een dag? Hoe zit het nu met alcohol en kraanwater?

Een volwassene heeft ongeveer 1,5 tot 2 liter vocht per dag nodig. Hoeveel precies hangt af van je leeftijd, de temperatuur, je inspanning, wat je eet en je gezondheidstoestand. Dit haal je grotendeels uit wat je drinkt. De rest uit je voeding en je verbranding.

Dit vocht is er voor om afvalstoffen af te voeren, de opname van voedingsstoffen in de darmen te bevorderen en om de lichaamstemperatuur te regelen. Ons lichaam bestaat dan ook voor een groot gedeelte uit vocht, bij mannen meer dan bij vrouwen.

Als je te weinig drinkt, ontstaat er in eerste instantie een gevoel van "dorst". Zeker nu het buiten warmer is, is het belangrijk om voldoende te drinken. Let op de kleur van je urine: hoe donkerder die is, hoe meer je zult moeten drinken. Als je echt veel te weinig drinkt, kun je je verward gaan voelen en is er waarschijnlijk sprake van uitdroging. Probeer dit te voorkomen.

Wat kun je nu het beste drinken? Gewoon water en koffie en thee zonder suiker is prima. Let op met alcohol, zeker op warme dagen. Alcohol drijft namelijk vocht af. Dus als het dan ook nog eens warm is, gaat het dubbel zo hard. Neem er een glas water naast om eventuele vochttekorten weer aan te vullen.

Dit kan wat mij betreft gewoon kraanwater zijn. Ik gebruik wel een waterfilter die metalen en kalk in het water verminderen.

Ik zeg: proost! Op een lange warme zomer!

www.fitenfun.eu

Meer berichten




Shopbox