Logo papendrechtsnieuwsblad.nl


Jolanda Faro: Ontbijtgranen

  Column

Elke keer als ik in de supermarkt langs het schap van de 'ontbijtgranen' loop, verbaas ik me erover hoe overweldigend groot het aanbod is. Je ziet toch bijna door de granen het ontbijt niet meer!

Je kunt kiezen uit allerlei bewerkte granen als havermout, Brinta en Bambix, maar ook uit heel veel soorten muesli, cruesli, granola of flakes. Deze ontbijtgranen worden gemaakt van bewerkt graan, verrijkt met vitamines en mineralen. Vaak zitten er ook stukjes noot, zaden of gedroogde vruchten in.

Waar moet je nu op letten bij het maken van een 'gezonde' keuze?

Als je gevoelig bent voor gluten is het verstandiger om geen granen te eten, maar te kiezen voor een ontbijt van fruit of groente met noten of zaden. Je kunt ook kiezen voor glutenvrije haver(-mout).

Wist u trouwens dat er in ontbijtgranen vaak heel veel toegevoegde suiker zit?

Op de ingrediëntenlijst staat suiker vaak vermeld als het tweede of derde ingrediënt. Door de dag hiermee te beginnen, zal uw bloedsuikerspiegel en insulineniveau flink stijgen. Een paar uur later daalt uw bloedsuikerspiegel dan weer fors en uw lichaam zal snakken naar een andere koolhydraatrijke maaltijd of snack, waardoor een vicieuze cirkel van overeten kan ontstaan.

Bovendien hebben ontbijtgranen hebben vaak misleidende gezondheidsclaims.

Regelmatig wordt er op de verpakking 'vetarm', 'volkoren' of 'rijk aan vitamine B' gezet, waardoor de producten gezonder lijken dan dat ze in werkelijkheid zijn.

Het is dus belangrijk om op de ingrediëntenlijst te kijken. Hoeveel toegevoegde suiker, stropen of kunstmatige zoetstoffen bevat het product. Of kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen? Zijn er schadelijke transvetten gebruikt? Hoeveel zout bevat het, of suikerrijke chocolade?

Ook nu geldt weer: als je zelf je ontbijt maakt van fruit, groente, granen, noten en/of zaden, weet je precies wat je eet. Internet staat vol met heerlijke recepten. Veel succes!

www.fitenfun.eu

Meer berichten




Shopbox