Logo papendrechtsnieuwsblad.nl


Jolanda Faro: Gezonde voeding

  Column

Bij een gezonde levensstijl hoort natuurlijk ook gezonde voeding. Belangrijk hierbij is dat je zo veel mogelijk 'puur' probeert te eten. Dus dat je verse producten gebruikt en zo min mogelijk pakjes, zakjes, potjes en andere kant-en-klare producten.

Als je dan toch een keer een dergelijk product gebruikt, is het de moeite waard om verschillende merken inhoudelijk met elkaar te vergelijken. De ene pastasaus is bijvoorbeeld echt de andere niet. Hiervoor maak je gebruik van het ingrediëntenoverzicht op het product.

Hoe langer de ingrediëntenlijst is, hoe groter ook de kans dat er iets aan het product is toegevoegd dat het predicaat 'puur' niet meer mag dragen. Misschien kun je het dan beter terug in het schap zetten. Wat overigens niet wil zeggen dat als er minder dan 10 ingrediënten vermeld staan, het wel gezond is!

In het overzicht staat niet hoeveel er van een bepaald ingrediënt in het product zit. Maar ze staan altijd op volgorde. Het eerstgenoemde ingrediënt is het meest aanwezig, het laatst genoemde is het minst aanwezig in het product.

En als je dan start met lezen, wordt het nog niet meteen duidelijk. Alleen voor 'suiker' zijn al heel veel verschillende benamingen waar het woord suiker niet eens in voorkomt (dextrose, fructose, glucose, maltodextrine, melasse).

Een ander 'fout' ingrediënt dat in heel veel hartige producten voorkomt, onder veel verschillende benamingen, is de smaakversterker E621, oftewel glutamaat. Dit kan bij veel mensen buikklachten of soms zelfs nachtmerries veroorzaken. Andere benamingen zijn MSG, Mononatriumglutamaat, Glutaminaat, Ve-tsin, Glutaminezuur en Natriumglutamaat.

Het voordeel van 'puur' eten is dus niet alleen dat het veel gezonder en lekkerder is, maar dat je ook nog precies weet wat je binnen krijgt. En dat dit bij het gebruik van een pakje, zakje of pot niet altijd het geval is, zal nu wel duidelijk zijn…

www.fitenfun.eu

Meer berichten




Shopbox