De leerlingen van De Willem zijn weer veilig terug in Papendrecht (foto: Nanda van Heteren)
De leerlingen van De Willem zijn weer veilig terug in Papendrecht (foto: Nanda van Heteren) (Foto: Nanda van Heteren)

Terug van ontwikkelingswerk

Door: Nanda van Heteren

Verslag Tanzania deel 1

Twintig leerlingen uit de derde tot en met de zesde klas mavo, havo, vwo en hun vier begeleiders van openbare scholengemeenschap het Willem de Zwijger College in Papendrecht zijn weer 'back in town'. Drie weken hebben zij ontwikkelingswerk in Tanzania gedaan. In een tweedelige serie doen zij verslag. In deel één spreken de begeleiders.

PAPENDRECHT – Dit is de derde keer dat leerlingen van De Willem een ontwikkelingsproject doen. Eerder zijn de Papendrechtse scholieren naar China en Peru geweest. Deze keer ging de interculturele uitwisseling tussen 14 juli en 3 augustus naar Tanzania. De twintig leerlingen werden bijgestaan door hun docenten Myriam Baas, Linda Dilessen, Martijn van der Graaf en Alyssa Smits. Dilessen: ,,Het hoofddoel van dit ontwikkelingsproject is om elkaars cultuur te leren kennen en daarvan te leren. Wij zijn tijdens de uitwisseling op vier verschillende middelbare scholen in Longido, Monduli, Kipok en Singe geweest. Onze leerlingen zijn gekoppeld aan een buddy van die school, dit zijn overigens scholieren die dezelfde leeftijd hebben. Zij hebben van alles uitgewisseld op het gebied van cultuur, natuur, gezondheid en educatie." De leerlingen zijn het hele schooljaar 2018-2019 bezig geweest met de voorbereidingen. Zo kregen ze boksles, teambuilding sessies en opdrachten die zij zelfstandig of in groepjes moesten uitvoeren. Ook werd er per leerling(e) een bijdrage verwacht van achttienhonderd euro. Dit sponsorgeld werd onder meer gebruikt voor hulp aan twee basisscholen. De ene basisschool had een nieuw lokaal nodig, de andere een teachershouse. ,,Zowel leerlingen als docenten wonen daar als het ware op school. De leerkrachten hebben dus het teachershouse nodig." In de voorbereiding werden de leerlingen opgedeeld in vier teams, te weten health, culture, nature en education. Zij hebben vooronderzoek gedaan over wat zij van tevoren verwachten op dit gebied in Tanzania en waarom. Gedurende de reis zijn de Papendrechters alleen maar in de weer geweest. Zo hebben zij meegeholpen met de fundering op een school aan te leggen, muren geverfd en stenen gesjouwd. Nu de groep weer voet heeft gezet op Nederlandse bodem, is het project nog niet ten einde. Zo komt er voor de herfstvakantie voor ouders en sponsoren nog een slotmanifestatie. Leerlingen kiezen daarin een manier van presenteren en geven via die weg aan wat ze allemaal hebben beleefd tijdens deze reis en zetten daarna het principe van global awareness in Nederland voort. ,,Onze leerlingen hebben veel geleerd tijdens deze reis, ze waarderen wat ze hier allemaal hebben. De dagen bestonden uit hard werken om de scholen te helpen, maar de laatste drie dagen zijn we op safari geweest om te bezinnen en als mooie afsluiter." Dit ontwikkelingsproject is niet de laatste voor leerlingen van De Willem, op het moment van schrijven geeft de organisatie aan nog meer interculturele uitwisselingen te willen faciliteren, maar dat de volgende reis nog niet gepland is.

Meer berichten