De eerste testvlucht van de Mojave-helikopter in Papendrecht. (foto: collectie Pieter van Wijngaarden)
De eerste testvlucht van de Mojave-helikopter in Papendrecht. (foto: collectie Pieter van Wijngaarden) (Foto: )

Vierde deel van serie over Aviolanda Papendrecht verschijnt binnenkort

Papendrecht - Op 14 december 2018 verscheen het eerste deel van de vijfdelige boekenserie over de vliegtuigfabriek Aviolanda onder de titel "Logboek Aviolanda en het verdwenen vliegveld Papendrecht". Deel IV, dat juni uitkomt, staat in het teken van de grote onderhoudscontracten met het Amerikaanse leger waarvan de vliegtuigen en helikopters na assemblage, inspecties of reparaties vanaf het Papendrechtse vliegveld op het Slobbengors naar elders in Europa vertrokken.

In 1958 ontving Aviolanda in Papendrecht voor miljoenen aan opdrachten van de Amerikaanse strijdkrachten in Europa. Deze opdrachten betroffen het groot onderhoud en assemblage van al het vliegend legermaterieel van de US Army Europe.

Een van de typen die in Papendrecht op dat moment werden geassembleerd en ingevlogen was de Sikorsky H-37A Mojave. Dit gigantisch toestel was de grootste uit zijn tijd, en uitgerust met twee zware Pratt & Whitney R-2800 Double Wasp stermotoren van elk 2100 pk.

In vergelijking met de huidige NH-90 helikopter die nu bij Fokker aan de Industrieweg wordt gebouwd is dit een vergelijking tussen een reus en klein duimpje. De Mojave was tweemaal zo zwaar en zo groot en had een maximum vlieggewicht van vijftien ton en kon 36 bewapende manschappen plus enkele voertuigen vervoeren.

In juli 1959 werden de eerste Mojaves vanuit de VS verscheept naar Bremerhaven in Duitsland. Daar werden ze op binnenvaartschepen geladen voor transport naar Papendrecht. In augustus arriveerde het eerste schip voor de loswal van Aviolanda en een maand later kon de Mojave onder veel belangstelling worden ingevlogen.

Hoe eenvoudig het was een Mojave te assembleren lieten de Amerikanen zien door een groep schoolkinderen van een Amerikaanse school uit Duitsland een toestel in één dag tijd gereed te maken voor gebruik. Het woord "kinderlijk eenvoudig" was hierop wel van toepassing.

De hierbij afgedrukte foto geeft een goede indruk van de Mojave. De foto is gemaakt bij de eerste testvlucht van de Mojave-helikopter in Papendrecht. Er werd circa 2500 liter brandstof ingenomen. Aan de voorzijde konden door de geopende deuren voertuigen of een kanon naar binnen worden gereden.

Elk deel van de serie "Logboek Aviolanda en het verdwenen vliegveld Papendrecht" bevat 200-300 pagina's, 135 grams silk papier en hardcover. Het laatste deel volgt naar verwachting in augustus. De boeken kosten € 43,95 per stuk en zijn te koop in de boekwinkel. Deel I: 1920 – 1940; Deel II: 1940 – 1945; Deel III: 1945 – 1953; Deel IV: 1953 – 1959; Deel V: 1959 – 1970.

Voor meer informatie over de boeken kunt u zich wenden tot Pieter van Wijngaarden, e-mail: elviravanwijngaarden@gmail.com of telefoon 06-25033699.

Meer berichten