Logo papendrechtsnieuwsblad.nl


Jolanda Faro: eetmomenten

Eén van de eerste opdrachten die de deelnemers van Fight to get Fit (het levensstijl programma van Fit & Fun) krijgen, is om minder vaak te eten.

Dit druist in tegen allerlei ideeën die we de afgelopen jaren hebben meegekregen:

"Je moet 5 tot 6 keer per dag eten zodat je stofwisseling op gang blijft. Als je niet vaak eet, verbrandt je lichaam eiwitten en verlies je spiermassa".

Allemaal onzin en mythes waar vooral fabrikanten beter van worden! Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat je stofwisseling daalt wanneer je geen 5 tot 6 keer per dag eet. Sterker nog: het maakt voor je stofwisseling niet uit hoe vaak je per dag eet. Je lichaam komt pas in de spaarstand als je 60 uur helemaal niets gegeten hebt.

Het enige argument om vaak kleine porties te eten is misschien dat je hiermee voorkomt dat je honger krijgt, en gaat "snaaien".

Jason Gill van de Universiteit van Glasgow heeft onderzoek gedaan naar 's ochtends sporten op een nuchtere maag, en kwam tot de conclusie dat dit je vetverbranding verhoogt.

Na een maaltijd stijgt je bloedsuikerspiegel en maakt je alvleesklier het hormoon insuline aan. Hierdoor worden suikers vanuit de bloedbaan gemakkelijker opgenomen in je cellen en je lever voor opslag. Als gevolg hiervan daalt je bloedsuikerspiegel naar het gewenste niveau.

Als je hebt gegeten en je insulineniveau dus hoog is, is het onmogelijk om vet te verbranden. Vetverbranding heeft namelijk als doel energie vrij te maken. Insuline zorgt juist voor opslag van energie. Opslag van energie en vrijmaken van energie gaat nooit samen.

Als je veel eetmomenten op een dag hebt, is je insulinespiegel continu verhoogd. Dit zorgt voor energieopslag en verhindert vetverbranding. Je komt dan makkelijk aan, en valt moeilijk af.

En dat is nou net niet wat we willen…..

www.fitenfun.eu

Meer berichten


Shopbox