Logo papendrechtsnieuwsblad.nl


Jolanda Faro.
Jolanda Faro.

Fight to get Fit: Vet is gezond

Papendrecht - Jolanda Faro schrijft in het column 'Fight to get Fit: "Wat jammer dat de meeste mensen menen dat vetten slecht zouden zijn voor je gezondheid. Door een foutief onderzoek van de Amerikaanse onderzoeker Ancel Keys in de jaren zestig van de vorige eeuw, is de mythe ontstaan dat verzadigd vet een belangrijke veroorzaker is van hart- en vaatziekten."

"Sindsdien zijn we steeds minder vetten en meer koolhydraten gaan eten. We zijn alleen nog maar dikker geworden en hebben meer ontstekingsziekten zoals obesitas, depressiviteit, auto-immuunziekten en kanker gekregen. Vetten komen voor in planten en dieren. Vetten die bij kamertemperatuur smelten noemen we oliën. Alle in de natuur voorkomende oliën en vetten hebben een andere vetzuursamenstelling. In plantaardige oliën zitten veel onverzadigde vetzuren, die als gevolg van blootstelling aan zuurstof, hitte of licht, kunnen veranderen in transvetten."

"Transvetten beschadigen de lichaamscellen. Dus deze oliën gebruik je onverwarmd: olijfolie, lijnzaadolie, walnootolie. Verzadigde vetten, waar we zo bang voor zijn, kunnen bij verhitting niet in een transvet veranderen. Deze kun je dus in de keuken gebruiken om te verhitten: kokosolie, ghee, roomboter. Transvetten ontstaan ook bij het industrieel harden van plantaardige oliën. Het wordt als goedkope grondstof aan veel eten toegevoegd, zoals kant-en-klare sauzen, dressings, margarines, zoutjes, koek, bepaalde toetjes en gebak."

"Eigenlijk bestaan er geen goede of slechte vetten, behalve transvetten. Er bestaat wel een foute balans tussen de vetzuren. Je lichaam heeft alle vetzuren nodig om goed te functioneren. Door de bewerking van onze voeding eten wij veel te veel omega-6 vetzuren, die ontstekingen stimuleren en welvaartsziekten doen toenemen. Omega-3 vetzuren (in bv lijnzaadolie, vette vis, walnoot) remmen ontstekingen. Omega-9 vetzuren verlagen o.a. het slechte cholesterol (o.a. in olijfolie, sesamzaad en avocado)."

"Eet dus meer onbewerkt voedsel en gezonde vetten zoals olijfolie, avocado, groene bladgroenten, zeegroenten, noten, zaden of vette vis en herstel hierdoor je vetzuurbalans. Eet smakelijk en gezond!"

www.fitenfun.eu

Meer berichten




Shopbox