Logo papendrechtsnieuwsblad.nl


Jolanda Faro: Te warm om in slaap te komen

Naar aanleiding van het prachtige warme weer van de afgelopen periode, wordt er veel gesproken over de nachtrust. Of meer: over het ontbreken van de nachtrust, omdat het soms te warm is in je kamer om in slaap te komen.

Hoe belangrijk is het eigenlijk dat we een goede nachtrust hebben en over hoeveel uren slaap hebben we het dan?

Als je slaapt verwerk je geestelijk de gebeurtenissen van de dag. Vaak komt er van alles in je dromen voorbij. Maar ook lichamelijk gebeurt er het een en ander. Je spieren en organen komen tot rust en herstellen, zodat je weer 'klaar' bent voor nieuwe inspanningen. Je hebt je slaap dus nodig om overdag goed te kunnen functioneren.

Sommige mensen kunnen van nature met minder slaap af, maar over het algemeen hebben we toch al snel gemiddeld 7 tot 8 uur slaap per nacht nodig. Als je niet de slaapuren maakt die je lichaam nodig heeft, kan dit vervelende gevolgen hebben. Je concentratie en geheugen worden bijvoorbeeld slechter en je afweer neemt af, waardoor je bevattelijker bent voor allerlei ziektes.

Als je een nacht maar weinig hebt geslapen, is het mogelijk dit een volgende nacht in te halen. Maar je kunt het niet voor weken opsparen. Dit haal je nooit meer in.

Wat kun je zelf nu doen om wat gemakkelijker in slaap te vallen?

Je kunt een aantal dingen vermijden, net voor het slapen gaan: grote inspanningen, beeldschermen met fel licht (waardoor je lichaam 'denkt' dat het nog geen tijd is om te slapen), veel eten of het drinken van koffie of alcohol.

Je kunt ook leren jezelf beter te kunnen ontspannen door regelmatig aan yoga of meditatie te doen. En als je dan toch wakker ligt: "slaap je niet, dan rust je toch" zei mijn moeder altijd!

www.fitenfun.eu

Reageer als eerste
Meer berichten


Shopbox