Logo papendrechtsnieuwsblad.nl


Jolanda Faro: 's avonds geen koffie meer...

Laatst kwam er een vrouw bij mij in de praktijk die wat kilo's moest afvallen. Ze had een drukke baan, met veel verantwoordelijkheid en een druk, jong gezin.

Op advies van de huisarts werd zij naar mij doorverwezen omdat haar bloeddruk, cholesterol en suiker verhoogd waren. Een paar kilo afvallen zou al het nodige kunnen verbeteren.

Het was lastig om een afspraak te plannen voor een intake bij mij, omdat ze het eigenlijk te druk had om hier een uurtje voor uit te trekken. Dit zegt al een heleboel. Als je het zo druk hebt dat er geen ruimte is om een uurtje iets 'onverwachts' te doen, heb je het dus te druk!

Een beetje gezonde spanning zorgt er voor dat je alerter bent en meestal wat beter presteert. Maar wist je dat langdurige, hevige stress het afvallen kan blokkeren?

Eenvoudig gezegd zit het zo: een deel van onze hersenen wordt gebruikt voor de productie van stresshormonen. Dit deel maakt ook een hormoon dat de werking van de schildklier stimuleert. De aanmaak van stresshormonen krijgt echter voorrang boven de aanmaak van dit schildklier stimulerend hormoon.

De schildklierhormonen stimuleren de stofwisseling. Als er onvoldoende van dit hormoon wordt geproduceerd, gaat je stofwisseling (verbranding) dus op een lager pitje. Dat betekent, als je hetzelfde zou blijven eten, dat je zult aankomen. Of als je minder eet dan normaal, omdat je wilt afvallen, dat dit geen positief effect meer heeft op je gewicht.

Zorg er voor dat je dagelijks voldoende ontspanning inbouwt, niet alleen thuis maar ook tijdens je werk. Probeer minimaal 7 uur per nacht te slapen, dus drink 's avonds geen koffie meer. Eet gezond en beweeg minimaal 30 minuten matig tot intensief per dag, zodat je lichaam en geest weer kunnen herstellen en ontspannen, en je goed blijft functioneren.

www.fitenfun.eu

Meer berichten


Shopbox